Radicaal of evolutionair re-design?

Bij een re-design van een website denken mensen vaak aan een complete metamorfose, maar dit is niet altijd noodzakelijk. Je kan namelijk ook met kleine stappen verbeteringen aanbrengen. Dat heet evolutionair (re)design. In tegenstelling tot een radicale re-design waarbij de hele site meteen op de schop gaat.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_01

De belangrijkste reden voor een re-design is dat de site niet opbrengt wat je er van verwacht. Dit kan uiteenlopende oorzaken hebben daarom is het belangrijkste om goed te onderzoeken waar het misgaat. Belangrijke vragen die je jezelf kan stellen zijn.

  • Wanneer haken de bezoekers af?
  • Worden mensen getriggerd om dieper in jouw website te gaan?
  • Heeft jouw site te veel tekst of is het doorzeefd met te zakelijke termen?
  • Komt het design overeen met de uitstraling van jouw bedrijf of potentiële doelgroep?

Veel van deze vragen zijn te beantwoorden door het gedrag van jouw bezoekers te bestuderen, dit kan met tracking diensten zoals Google analytics en Hotjar (in onze vorige nieuwsbrief besproken). Wanneer je een beeld hebt van wat er niet goed gaat kan bepaald worden hoe het beter kan.

De grote vraag is nu moet ik mijn site radicaal of evolutionair aanpassen, beide opties hebben zo hun voor en nadelen.



Radicaal re-design

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_02

Responsive!

Mobiel internet gebruik groeit maar door, en wanneer een site nog niet goed werkt op mobiele apparaten kan dit klanten kosten. Het omzetten van een site naar een responsive of mobile friendly design is vaak een ingrijpende gebeurtenis. Hiervoor is dan ook een radicaal re-design gewenst.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_03

Gebruiksvriendelijk!

Als klanten niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn, of erger een site maakt gebruik van gedateerde plugins die niet meer werken, dan blijven de bezoekers niet lang hangen op een website. Bijvoorbeeld er wordt gebruik gemaakt van Flash op een website, jammer want niemand met een apple device zal het kunnen zien. Met een radicaal re-design kunt je jezelf verzekeren van de laatste technieken.

SB_Nieuws-NieuweWebsite_04

Tracking

Zonder data is het moeilijk bijsturen, toch gebeurt het nog regelmatig dat de tracking over het hoofd wordt gezien. De algemene Google Analytics implementatie is meestal wel doorgevoerd, maar speciaal aangemaakte scripts zijn niet altijd bij iedereen bekend. Maar ook tracking voor bepaalde campagnes, zoals bijvoorbeeld het conversiescript voor een affiliate marketing kanaal, wordt soms over het hoofd gezien.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_04

Oubollig!

Soms heeft een bedrijf gewoon een nieuwe look nodig, een frisse nieuw re-design kan een bedrijf een nieuw elan geven.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_05

Duur!

Bedenk dat een volledige re-design van een site niet altijd de beste oplossing is. Een re-design kost veel geld en dat verdient men niet altijd terug met een nieuwe website. Sterker nog de kans is groot dat bezoekersaantallen kunnen dalen.

Voorbeeld: Marks & Spencer liet een geheel nieuwe site maken voor 150 miljoen. Het duurde 2 jaar om de site live te krijgen en het resultaat: 8% minder conversies.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_06

Google Ranking!

Alles in een keer vernieuwen kan goed uitpakken voor veel onderdelen op een website, maar andere zaken die al goed liepen kunnen met een re-design ook slechter worden. Denk maar aan de google ranking, die langzaam in de loop der jaren is opgebouwd.

Evolutionair re-design

Volledige re-designs zijn soms dus noodzakelijk maar kunnen ook tijdrovend en moeilijk te overzien zijn. Kleine verbeteringen zijn daarentegen makkelijk uit te voeren en vooral beter te testen.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_10

Meten = weten

Testen betekent eigenlijk veranderingen onderbouwen met data. Data die men bijvoorbeeld uit een A/B-test kan trekken. A/B-testing of multivariate testing wordt gebruikt om uit twee of meer ontwerpen de beste variant te kiezen. Zo wordt 100% zeker dat een wijziging een positief effect zal hebben.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_07

Verandering!

Niet iedereen houd van verandering, met kleine veranderingen behoudt je deze bezoekers en blijft de website up-to-date. Ook intern blijft de website makkelijker te overzien.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_08

Goedkoop!

Het stapgewijs aanbrengen van kleine veranderingen zorgt er voor dat je gefocused werkt aan zaken die aandacht verdienen, en geen veranderingen aanbrengt waar dat niet nodig is. Dit gaat je veel tijdwinst opleveren en dat vertaalt zich natuurlijk terug in de kosten.

Het bekendste voorbeeld van deze aanpak is de website van Amazon. Amazon heeft namelijk nog nooit een volledig nieuwe website gemaakt. Zij maakte gebruik van evolutionair design de veranderingen zijn stap voor stap gemaakt en dat heeft voor Amazon erg goed uitgepakt.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_04

Gedateerd!

Het kan zo zijn dat de gebruikte technieken van een website gewoon te oud zijn om met kleine veranderingen nog een positief verschil te maken. Bijvoorbeeld je wil een nieuw helpdesk systeem inzetten, maar het kan zomaar zijn dat deze niet kan omgaan met jouw verouderde website. Een kleine verandering kan ook gevolgen hebben voor andere onderdelen op de website. Check daarom goed of alles nog naar behoren werkt.

SB_Nieuws-RadicaalEvolutionair_09

Nooit klaar!

Het liefste hebben we natuurlijk dat alles in een keer goed is, maar evolutionair re-design vraagt soms aandacht en betrokkenheid van het bedrijf over langere termijnen.

Conclusie

Welke richting je kiest hangt uiteindelijk af van wat voor doelen je stelt, maar voor beide geldt dat veranderingen het beste zijn wanneer ze goed onderbouwd worden door kennis van zaken. In algemene zin zou gesteld kunnen worden dat wanneer er veel grote aanpassingen nodig zijn een radicaal design gewenst is.

Radicaal of evolutionair redesign?
Getagd op: