7 tips – Sociale media voor kleinere bedrijven

Het inzetten van sociale media (content management) voor bedrijven is al langer een gemeengoed voor de grote jongens. Goede voorbeelden hiervan zijn Hema en het koekjesmerk Oreo. Deze bedrijven versterken de relatie met hun klanten door het delen van nuttige, verrassende, informatieve of vermakelijke content zonder hiervoor veel geld uit te geven.

Nu zal je denken, dat is allemaal leuk en aardig maar daar gaat veel te veel tijd inzitten.
Veel MKB bedrijven hebben inderdaad geen plek of budget voor een content manager.

Het goede nieuws is dat je met wat voorwerk makkelijk en snel content kan delen met je klanten, zelfs met geringe sociale media ervaring.

  1. Wanneer je absoluut geen ervaring hebt met sociale media kanalen dan kies je er eerst eentje uit die het meest bij jouw bedrijf past en steek je daar eerst wat tijd in voordat je met andere opties aan de gang gaat. Lees hier welke opties het beste bij uw bedrijf passen.

  2. Je kan makkelijk uren steken in het je eigen maken van alle verschillende sociale media sites, maar hier heb je natuurlijk niet de tijd voor. Probeer daarom een vast moment in de week te kiezen.

  3. Maak voor je zelf duidelijk wat je wilt bereiken met sociale media, stel duidelijke doelen en werk daar naar toe. Dit kan bijvoorbeeld het aantrekken van nieuwe klanten in het jongeren segment zijn, hoe duidelijker hoe beter. Lees hier over SMART doelen

  4. Zorg voor consistentie wanneer je met verschillende sociale media sites werkt. Vul al je profiel gegevens volledig en op de zelfde manier in. Gebruik dezelfde plaatjes voor de belangrijke elementen zoals je profiel-foto en cover-foto. Handig: alle sociale media afbeelding formaten

  5. Beter goed gestolen dan slecht bedacht, je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden kijk vooral naar andere bedrijven (concurrenten) hoe zij het doen op sociale media. Zie hier een paar leuke voorbeelden Ga wel uit van je eigen kracht en neem niet alles simpel weg over.

  6. Maak gebruik van een social media dashboard, verstuur van hier uit in een keer een post naar al je sociale media kanalen. Hier een aantal handige voorbeelden Buffer, HootSuite of Socialoomph

  7. Eerlijkheid duurt het langst en dat geldt zeker voor sociale media, een slechte reputatie is moeilijk te herstellen, negatieve reacties blijven lang hangen op het internet. Maak dus geen beloftes die je niet kan waar maken.

Sociale media voor kleinere bedrijven