Spamfilters en de preheader

SB_Nieuws-NieuwsbriefTipsDeel1_01

E-mail is nog steeds één van de meest krachtige middelen om je relaties op de hoogte te houden van je producten, diensten en service. De nieuwsbrief is nu toch al aardig op leeftijd, maar kan zich nog onderscheiden van de nieuwe spelers zoals sociale media. Daarom willen wij in onze nieuwsbrief wat Tips & Tricks geven die je kunt toepassen om de kans te vergroten dat de ontvangers van je mailings deze ook daadwerkelijk lezen.

Het belangrijkste aspect van een nieuwsbrief is dat deze geopend wordt. Je kan nog zoveel aandacht besteden aan de content, wanneer deze niet geopend wordt is het allemaal voor niets.


SB_Nieuws-NieuwsbriefTipsDeel1_02

Spam filters

Er zijn wetten en regels die bepalen wanneer een e-mail wordt aangemerkt als spam (ongewenste e-mails). Enkele belangrijke basis punten die je waarschijnlijk al kent maar juridisch erg belangrijk zijn:

  • voorafgaande toestemming: de ontvanger moet toestemming hebben gegeven.
  • identiteit: de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn.
  • afmeldmogelijkheid: de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen.

Spam filters overwegen een lange lijst van criteria bij de beoordeling van een e-mail (nieuwsbrief). Deze punten worden bij elkaar opgeteld, wanneer de score te hoog is wordt jouw nieuwsbrief als spam gemarkeerd en gaat deze zonder pardon de junk folder in.

Elke spam-filter heeft zijn eigen criteria, er is helaas geen eenduidige lijn te trekken, maar er zijn wel degelijk stappen die je kunt nemen om de kans te verkleinen.

  • Merge tag: Veel e-mail campagne programma’s hebben de optie om een persoonlijke tag toe te voegen. De tag pakt de naam van de ontvanger uit jouw klantensysteem en plakt deze automatisch in de verstuurde e-mail, deze personificatie verhoogt de kans dat je mail niet voor spam wordt aangezien.

  • Slechte code: Wanneer de programmeercode van een nieuwsbrief onjuistheden bevat of slecht is opgebouwd kan deze worden aangemerkt als spam. Vaak gebeurd dit wanneer je vanuit Microsoft Word code kopieert naar je nieuwsbrief. Gebruik daarom vooral templates van een jouw eigen e-mail campagne programma of werk samen met een professional .

  • Terugzendingen: Terugzendingen, ook wel bounced e-mails genoemd, zijn het gevolg van een ongeldig, gesloten of een niet-bestaand e-mailadres. Te veel van dit soort terugzendingen kan in je nadeel werken, houd daarom je klantenlijst bij door de bounced e-mails te verwijderen.

  • Bijlages: Verstuur geen bijlages zoals pdf’s of word bestanden in een nieuwsbrief, dit wordt namelijk gebruikt door hackers om virussen te versturen dus zullen spam filters dit snel aanmerken als gevaarlijk. Een alternatief is om de betreffende documenten op je website te zetten en een link in je nieuwsbrief met de locatie te plaatsen.


De preheader

Gefeliciteerd je bent door de spam filter heen gekomen, maar dan zijn we er nog niet. Nu is het zaak om de ontvanger te verleiden de nieuwsbrief te openen. Hier zijn weinig middelen voor omdat de ontvanger eigenlijk maar twee en soms drie zaken ziet.

Outlook laat de afzender en het onderwerp zien:

pre-header-outlook

Gmail en sommige andere mail programma’s hebben een derde weergave een pre-header:

pre-header-gmail

Gmail mobiele app:

pre-header-good

Gmail pakt deze zin automatisch uit je nieuwsbrief, handig, alleen pakt hij altijd de eerste zin in je nieuwsbrief. Dit kan soms problemen opleveren wanneer je nieuwsbrief niet begint met een introductie tekst. Soms neemt hij zelfs de code van de nieuws brief mee, bijvoorbeeld:

pre-header-wrong

Niet echt uitnodigend, hier is echter een oplossing voor maar dat vergt wel wat code implementatie. Veel van onze klanten gebruiken het Samm e-mail systeem om hun nieuwsbrieven te versturen.

Hiervoor hebben wij een speciaal stappenplan gemaakt: Hoe maak je een preheader in Samm

Voor andere programma’s verwijs ik je door naar: A practical guide to email preheaders

We hopen dat je wat aan deze informatie hebt, succes met je volgende nieuwsbrief

Nieuwsbrief Tips & Tricks: deel1