Is je website helemaal up-to-date?

Het internet is een dynamische omgeving en is continu aan verandering onderhevig. Wat vandaag geldt kan morgen weer anders zijn. Recentelijk zijn er echter een aantal ingrijpende veranderingen die zeker je aandacht verdienen.

Check je website op deze ingrijpende veranderingen!

Bijna ieder bedrijf in Nederland heeft een eigen bedrijfswebsite, maar als deze eenmaal staat verslapt vaak de aandacht die een bedrijfswebsite wel verdiend. Het internet is een dynamische omgeving en is continu aan verandering onderhevig. Wat vandaag geldt kan morgen weer anders zijn. Recentelijku zijn er echter een aantal ingrijpende veranderingen die zeker je aandacht verdienen.

Is je website geoptimaliseerd voor mobiel?

Google begint deze maand met de uitrol van een nieuw algoritme op zijn mobiele zoekmachine. Websites die geschikt zijn voor kleine schermen, verschijnen hoger in de zoekresultaten; websites die dat niet zijn, worden voortaan lager geplaatst.

Dit kan je zelf testen door het browser venster kleiner te maken (ongeveer net zo breed als een mobiele telefoon), Wanneer teksten of plaatjes aan de rechter kant verdwijnen dan is jouw site nog niet responsive (klaar voor tablets en mobiele apparaten).

Voldoet je website aan de nieuwe privacy regels?

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Voor alle lidstaten in de EU gelden dan dezelfde regels op het gebied van privacy. Voor websites heeft deze nieuwe regelgeving grote gevolgen. Enkele belangrijke veranderingen:

  • Rechten van je website bezoekers:
    Denk hierbij niet alleen aan het recht op inzage en verwijdering, maar ook aan bijvoorbeeld het recht op dataportabiliteit. Hierbij kunnen klanten hun gegevens makkelijk opvragen om deze door te geven aan andere organisaties. Het recht op verwijdering wordt ook uitgebreider dan dat het nu is. Als een klant vraagt om verwijdering, moet je hier in de meeste gevallen binnen een maand gehoor aan geven.
  • Google Analytics:
    Gebruik je Google Analytics, dan ben je verplicht om een overeenkomst te sluiten met Google. Google is namelijk een dataverwerker die je toestemming geeft om de persoonsgegevens van jouw bedrijf te verwerken.
  • SSL Certificaat:
    Onder de AVG ben je verplicht om te zorgen voor een optimale beveiliging van persoonsgegevens. Sla je formulieren of (nieuwsbrief-) aanmeldingen op via je site? Dan is een SSL certificaat (HTTPS) verplicht.
  • Contactformulieren:
    Vraag via de contactformulieren op je website alleen om de informatie die je écht nodig hebt en die betrekking heeft op de specifieke offerte- / contactaanvraag. Vraag je om (bijvoorbeeld) een geboortedatum, dan moet je expliciet vermelden waarvoor je dit nodig hebt. Plaats daarnaast een selectievakje waarin je toestemming vraagt voor het verwerken (en eventueel opslaan) van de ingevulde gegevens.
  • Gebruikers binnen je CMS:
    Als je iemand toegang geeft tot het CMS (Content Management Systeem) van je site, dan moet die persoon daar een geldige reden voor hebben. Dit moet je specifiek gaan vastleggen, zodat duidelijk is wie waarom toegang heeft tot persoonsgegevens. Onnodige accounts moet je verwijderen.
  • Beheer en beveiliging:
    Je bent zelf verantwoordelijkheid voor de veiligheid van je website. Denk hierbij aan het pro-actief beveiligen van je website, het op de juiste manier updaten van thema’s / plugins en het maken van dagelijkse back-ups. Ook stelt de AVG strengere eisen aan uw eigen registratie van de datalekken die zich in uw organisatie hebben voorgedaan.

Het grootste gevolg voor veel websites is dat een SSL-certificaat nu verplicht is bij webshops en websites die gebruikersgegevens verwerken met bijvoorbeeld een contactformulier. Zo’n certificaat toont aan dat je de persoonsgegevens goed beschermt.

Je kan zelf checken of jouw site een SSL certificaat heeft. Open je eigen website in een browser, als je links naast de url een slotje met de tekst veilig ziet dan zit je goed. Wanneer je dit niet ziet neem dan contact op met SoftTech, wij kunnen je helpen met het instellen van een SSL certificaten op je website.

ssl-https-voorbeeld

Heeft je website een design update nodig?

Wanneer mensen je bedrijfswebsite bezoeken, zien ze dit als een weerspiegeling van je organisatie. Als je website er professioneel uitziet en gevuld is met nuttige informatie, zullen lezers u zien als een autoriteit en expert. Wanneer je website slecht is opgezet en / of er verouderd uitziet, maken ze ook aannames over uw bedrijf. De website moet uw product en / of service benadrukken en de lay-out moet er harmonieus en consistent uitzien.

De SoftTech Website Update Check

SoftTech heeft een speciaal programma voor een website update check, vaak is het niet nodig om een website helemaal opnieuw te bouwen. We constateren in veel gevallen dat enkele eenvoudige optimalisaties en vernieuwde pagina's de prestaties van een website veel sneller en effectiever verbeteren dan wanneer we een compleet nieuwe website bouwen. Wanneer websites niet bijgehouden worden krijg je steeds meer dat bepaalde onderdelen gewoon niet meer goed werken en verouderd raken of erger dat er misschien privacy regels worden overscheiden. Onze update kijkt gelijk naar dit soort zaken.

systeem-website-design-update-a01

Stapgewijs naar een betere website

Het beste is om stapsgewijs naar een resultaat toe te werken. Op die manier weet je ook zeker dat de juiste keuzes worden gemaakt en je straks een website hebt waarmee je weer een tijd vooruit kunt. Op jouw verzoek maakt SoftTech een inventarisatie van je bedrijfswebsite, we geven jouw een overzicht met de eventuele gebreken en adviseren welke stappen je het beste kan nemen.

bronnen:
  • emerce.nl (27 maart 2018), “Google zoekindex voortaan ‘mobile first’”, link
  • autoriteitpersoonsgegevens.nl (27 januari 2018), “Voorbereiding op de AVG’”, link